> .

.

Posted on Tuesday, June 2, 2009 | No Comments

assalammualaikum sahabatku, sedkit peringatan dan muhasabah diri..

Cuba bagi ana 1 nama hamba Allah yg tidak pernah langsung diuji di dunia ini.

Tiada kan ?

Sbb setiap makhluk ciptaan-Nya tidak akan terlepas dari melalui pelbagai ujian. Setiap makhluk akan melalui pelbagai ujian yg berbeza-beza. Kekayaan , harta,kecantikan,cinta,kebijaksanaan. Itu semua ujian. Tiada manusia yang tidak diuji dengan dugaan tekanan. Sama ada dirumah, pejabat atau keluarga, tekanan tetap ada. Malah tekanan itu dianggap sebagai lumrah dalam perjuangan dan hidup manusia sebagai hamba ALLAH.

Malahan , kekasih hati kita , Nabi saw sendiri diduga dgn pelbagai ujian.Malah ujian yg lagi mencabar brbanding kita.Sdgkan Kekasih Allah itu pun diuji , inikan pula kita.Sekadar hamba-Nya.Bagaimanapun, Rasulullah SAW memberikan penawar untuk berdepan tekanan seperti sabda baginda yang bermaksud:

“ Sesungguhnya orang mukmin akan menerima tekanan hidup keranan tidak ada satu bencana sama ada keranan terkena duri atau yang lebih besar, tidak juga ketakutan melainkan Allah akan meningkatkandarjatnya satu darjat dan menghapuskan satu kesalahan denagn kesabarannya menghadapi bencana dan kesusahan tersebut”
[riwayat al-Hakim]

Powered by Blogger.