> " Iman, kamu cuti hari ini? "

" Iman, kamu cuti hari ini? "

Posted on Saturday, December 5, 2009 | No Comments

Iman : Assalamualaikum.

Diri : Waalaikummussalam. Oh, Encik Iman! Saya rasa dah dua tiga minggu kamu tak datang datang ke pejabat. Kamu cuti ke?
Iman : Apa pula saya cuti bos? Saya kan diberi cuti.
Diri : Oh, ye. Lupa. Saya ingatkan segalan urusan akan lebih terurus dan keuntungan syarikat akan bertambah selepas ambil Encik Nafsu. Tapi, jadi kelam-kabut pulak. Lepas dengar Ustaz kat tv tu berceramah hari tu, saya teringatkan kamu.
Iman : Jadi, saya boleh kembali bekerja ke bos? Saya boleh ambil balik jawatan saya dari Encik Nafsu?
Diri : Eh, tak boleh.. Saya sayang nak pecat Encik Nafsu.Walaupun saya terpaksa bayar gaji yang tinggi, tapi, dia berjaya menghiburkan saya.
Iman : Kalau macam tu, lebih baik saya berundur.
Diri : Eh, jangan! Tolonglah saya.. Saya tak boleh kehilangan kamu berdua.
Iman : Tapi, bos. Kami tak mungkin bersama dalam satu syarikat. Perbezaan antara kami sangat besar. Saya lihat, Encik Nafsu tu anti sangat dengan saya.
Diri : Saya rasa serba salah lah pulak.
Iman : Bos kena pilih satu je. Bos kena bermujahadah untuk pecat Encik Nafsu, bos.
Diri : Saya tahu. Jauh dalam hati saya, memang saya perlukan kamu Encik Iman. Iri hati saya tengok syarikat ustaz di sebelah. Mereka boleh maju sebab ada orang macam kamu. Baiklah, saya kena pecat juga Encik Nafsu. Tak kiralah apa yang berlaku. Encik Iman, saya mahu kamu tubuhkan balik jabatan solat, puasa, zikir, tilawah alQuran dan apa-apa yang patut.
Iman : Alhamdulillah, nampaknya bos dah buat keputusan yang bijak. Kalau bos teruskan prestasi yang cemerlang ini, saya yakin, bos akan dinaikkan pangkat oleh CEO (Allah) sebagai 'muttaqin'.

Kitalah bos kepada diri sendiri. Kita yang menguruskan semua tentang diri, makan minum, pakaian dan pelajaran. Tetapi, yang lebih penting, bagaimana kita mengurukan iman kita. Pilihlahagenda dan aktiviti yang boleh menyuburkan iman dengan menubuhkan 'jabatan' dalam diri kita. Jangan sampai ditendang keluar amalan soleh dan jangan pula melambai-lambai palit dosa dalam diri. Moga bermanfaat. Jom Upgrade Iman!

Sumber : Majalah Solusi, edisi 13.

Powered by Blogger.