> > Satu.

Satu.

Posted on Wednesday, December 1, 2010 | No Comments

" Kawan, jika saya lemah, kamu kuatkan. Jika saya bengkok, kamu luruskan. Jika saya runtuh, kamu teguhkan. Jika saya silap, awak tegur dan betulkan. Boleh, ya? "

" Teman, jika kamu jatuh ke neraka, akan saya hulurkan tangan ini agar kita sama-sama boleh berjalan beriringan, masuk syurga. Kerana saya berkawan dengan kamu kerana Allah. Kamu adalah tanggungjawab saya yang akan ditanya Allah di akhirat kelak. Kalau saya tidak menegur kesilapan kamu, bermakna saya tidak menyayangi kamu. Kerana itu, biarlah kita saling beingat dan menasihati. Biarlah jika saya dibenci atau terluka, sekarang. Kerana ia lebih baik daripada kita bermusuhan dan saling menyalahkan di Hari Pengadilan kelak. "

" Terima kasih, kawan. Terima kasih. Sayang kamu kerana Allah."

" Sayang kamu kerana Allah juga, Teman. "


Jom, refleksi diri, kemudi hati. Adakah kita sudah menjadi Teman dan Kawan yang baik buat sahabat-sahabat kita. Tegurlah kesilapan mereka, meskipun mereka pasti terluka. Bersahabatlah kerana Allah, atas dasar iman. Supaya dua hati tertaut menjadi satu. Manis dan hangatnya ukhuwwah itu pasti terasa.
Ya, kerana kita adalah SATU.


" together we unite the ummah "

Powered by Blogger.